Worldskills Kazan 2019 avajaiset

Koko blogin päätapahtuma alkaa tästä!

Maanantai aamuna 19.8 alkoi jännittämään ihan sikana, koska matkalaukut oli pakattu edellisenä päivänä ja lähtö läheni kovaa vauhtia. Aamulla vielä viimeiset tarkistukset että kaikki on mukana, matkalaukun punnitsiminen, joka lopulta painoi 22kg ja se sai painaa 30kg eli hyvin oli vielä tilaa. Isäni tuli hakemaan minut ja maajoukkuekaverini Antin Lahdesta josta lähdimme kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää n. klo 8.00. Tulimme joskus puoli kymmenen kentällä, sielä meitä odotti ihanat check-innit ja matkalaukkujen lähetykset. Lentomme lähti vasta klo 12.55, joten jäi kivasti aikaa shoppailuun ja olemiseen. Antin kanssa haimme limut automaatista ja jäimme vain pelailemaan puhelimilla lisäksi kerkesimme ottamaan maajoukkueen kanssa muutamia ryhmäkuvia.
Maajoukkue

Lentomme sujui hyvin ja laskeuduimme Istanbulin kentälle joskus 16.15. Istanbulissa odottelimme n. 5 tuntia seuraavaa lentoa kohti Kazania. Ei mitään hajua miksi lensimme näin mutta pääsimme lopulta perille.
Istanbulin lentokenttä

Kazanissa olimme 01.00 20.8. Kazanissa meitä odotti jälleen tulleja ja muita tarkastuksia sekä bussi matka kisa kylään jossa asuimme. Kisakylässä läpivalaisut portilla herätti hieman ajatuksia tulevista päivistä, mutta niistä selvitään. Pääsimme paperiasioiden jälkeen nukkumaan noin klo. 3.00.

20.8. heräsimme hieman ennen kymmentä, koska piti kiirehtiä ensimmäiselle aamupalle, jonka jälkeen lähdimme lippukujalle. Kujalle kokoontui kaikki maat lippujensa viereen ja nostimme juontajan puheenvuoron jälkeen liput salkoon.

Lipun nosto
Lippukujalta lähdimme odottamaan bussia kaupunki kierrokselle. Bussia odotimme kaksi todella tylsää tuntia seisten suorassa auringon paisteessa. Kierroksella kävimme vanhaa aluetta Kazanissa läpi. Kierroksen vetäjä pysähtyi varmaan 20 kertaa ottamaan ryhmä kuvaa meistä, johon väsyimme hyvin pian. Kierros käytiin aika nopeasti läpi koska olimme jo myöhässä tervetuliais juhlasta. Juhlissa oli jotain ei syötävän näköistä ruokaa joten jäi syömiset vähiin ja lähdin sieltä hyvin nopeasti kylään nukkumaan.

Seuraavan päivän ohjelma oli mennä kisa paikalle Expoon laittamaan työpiste lajialueella kuntoon. Expoon mennessä bussit tarkastettiin ja tutkittiin kahteen kertaan, mutta muuten kaikki meni hyvin. Puoleen päivään mennessä alueeni oli valmis koska mukanani oli vain tarpeellinen. ruokailun jälkeen alkoi konekoulutus jossa kävimme kaikki koneet läpi. Saimme myös samana iltana nähdä kisa työn piirustukset, joten pääsin jo tekemään sotasuunnitelmia.
Työpisteeni

Aamulla 22.8 pääsimme tutustumaan Kazanilaiseen kouluun. Meidät otettiin iloiten vastaan, opiskelijat tanssivat meille, opettajat kuvasivat ja musiikki soi. Pääsimme kiertämään koulussa ja meille oli myös järjestetty ryhmäleikkejä. Toinen ryhmä meni laulamaan ja tanssimaan, toinen ryhmä pääsi pelaamaan tietovisapeliä liittyen Worldskills kilpailuihin. Näiden pelien ja leikkien jälkeen pääsimme tutustumaan ympäristöön lisää. Pääsimme käymään museossa, pelaamaan lisää pelejä ja koristelemaan hienoja lasilautasia.

Paloasema kaupungin vanhalta alueelta

Asunnoille päästyämme menimme syömään, jonka jälkeen lähdimme kilpailun avajaisiin. Avajaistila oli jalkapallokenttä johon oli rakennettu mahtavat lavasteet. Lopulta kun pääsimme sisään pääsimme kävelemään joukkueina kentän ympäri, tämä oli aivan uskomaton kokemus, kun kenttä aukesi ympärillemme ja näimme yleisömäärän!
Suomen maajoukkue avajaisissa

Avajaistunnelmaa
Avajaisissa näimme paljon tanssiesityksiä, lauluja ja kuulimme myös muutaman puheen ja ohjelman välissä nostettiin Worldskills- ja Venäjänlippu salkoon.